Dopravní provoz v Evropském vzdušném prostoru v době Vánoc 2019

Dopravní provoz v Evropském vzdušném prostoru v době Vánoc 2019 byl velmi spořádaný a nevykazovat žádné abnormality, které by provoz činily nebezpečným nebo dopravu vzduchem zpomalovali.

letecký provoz - přistávající letadlo
letecký provoz – přistávající letadlo

 

Letecká doprava začala být budována v předvečer druhé světové války. Například v USA se počet cestujících zvýšil pětinásobně ze 462 000 na 1 900 000 mezi lety 1934 a 1939. Letectví přesto zůstalo daleko za možnostmi většiny cestujících, zejména se to týkalo dálkových letů. Například v roce 1936 zahájila společnost Pan American World Airways leteckou osobní dopravu ze San Francisca a Manila přes Tichý oceán a zpáteční letenka stále 1 438 $ (asi 26 100 USD v hodnotě peněz v roce 2018 )  Stejně jako v tomto příkladu bylo mnoho dálkových leteckých služeb do kolonií a závislých území. Takové rané mezikontinentální cesty si mohla dovolit pouze společenská smetánka nebo Američtí vládní úředníci.

Protože letectví síla se stala klíčovým prvkem vojenských operací během druhé války povzbudilo rychlý růst letecké dopravy. Nová letiště, obrovské množství vyškolených pilotů, velké pokroky v tryskových pohonech a další technologie související s letectvím, včetně radaru, patřily k odkazům druhé světové války. Posílena takovým vývojem a širším hospodářským rozmachem, který následoval po válce, se letecká doprava konečně stala dominantním způsobem dálkové osobní dopravy ve vyspělých zemích. Letecká doprava se stala stále více propagovanou a standardizovanou. V roce 1956 cestovalo letecky mezi vzdálenými americkými městy více lidí než ve spacích vozech a vlacích. A v roce 1958 letecké společnosti poprvé přepravily přes Atlantik více cestujících než zaoceánské parníky.

Cestování s pomocí proudových letadel umožnilo rozšíření vazeb mezi lidmi a místy.
Cestování s pomocí proudových letadel umožnilo rozšíření vazeb mezi lidmi a místy.

Rychlostní výhoda letecké dopravy ještě rostla s příchodem proudových letadel v polovině 50. let. V říjnu 1958 letadlo společnosti s Pan American World Airways typu Boeing 707 přepravilo na svém prvním komerčním letu z New Yorku do  Paříže se zastávkou pro tankování v Gander v Newfoundlandu. B707 nebyl první proudový letoun, ale byl to první úspěšný proudový letoun. B707 a další letadla včetně Douglas DC-8 zdvojnásobily rychlost letecké dopravy a radikálně zvýšily přepravní kapacitu leteckých společností, což umožnilo pokles cen. Jen pár let po debutu B707 rozšířily letecké společnosti proudová letadla na většinu hlavních světových tras. Cestování s pomocí proudových letadel umožnilo rozšíření vazeb mezi lidmi a místy.