Do čínských učebních osnov byla přidána výuka dovedností pro život

Žáci základní školy v čínské provincii Sichuan si vyhrnují rukávy a učí se sázet zeleninu. Na první pohled to nevypadá jako typická hodina. Je to součástí nového programu, který je navržen tak, aby zdokonalil dovednosti žáků ve výrobě a službách.

Čínské ministerstvo školství udělalo další krok v poskytování obsáhlejšího vzdělávání pro mladé studenty. Letos v září bude celostátně zaveden nový program, jehož cílem je poskytnout studentům více dovedností pro život.

V hodinách dovedností pro život bude 10 aktivit včetně úklidu, organizování, vaření, domácích prací, péče o domácí mazlíčky a pěstování zeleniny. Od září musí mít děti každý týden alespoň jednu z těchto hodin. Výuka bude přizpůsobena jejich věku.

Do čínských učebních osnov byla přidána výuka dovedností pro život
Do čínských učebních osnov byla přidána výuka dovedností pro život

Například v části „vaření a výživa“ se žáci prvního a druhého ročníku naučí základní dovednosti, jako je loupání a mytí zeleniny. Třetí až čtvrtý ročník se bude učit vařit jídlo v páře nebo ve vodě, jako je vaření vajec nebo ohřívání zmrazených potravin.

Žáci pátého a šestého ročníku se budou učit připravovat jednoduchá jídla, jako jsou vejce s rajčaty, smažená vejce a polévky. A děti v sedmém až devátém ročníku se budou učit zvládnout celý proces přípravy jídla samy a navrhnout jídelní plány pro své rodiny.

Učitelé, kteří vedou pilotní verzi programu, říkají, že může hrát zvláštní roli ve vývoji studenta.

„V našem plánování učebních osnov se zaměřujeme hlavně na domácí práce a dovednosti pro život. Studenti mohou získat kuchařské dovednosti, jako je vaření, mohou se také naučit některé manuální dovednosti, jako je pletení,“ řekl Wang Heng, učitel ze základní školy Paotongshu ve městě Chengdu. „Studenti mohou získat některé praktické dovednosti a zároveň být hrdí na svou kulturu.“

Je to odchylka od normy v čínském vzdělávacím systému, který byl často kritizován pro kladení důrazu na standardizované testy před základními dovednostmi pro život. Tento krok přichází uprostřed iniciativ o reformu vzdělávání, která zahrnuje to, co je známé jako politika „dvojího snížení“, tedy snížení počtu domácích úkolů a času stráveného mimoškolním doučováním.

Mnoho rodičů je nadšeno, že ve vzdělávání svých dětí vidí určitou rozmanitost.

„Tyto hodiny jsou opravdu dobré,“ řekla Chen Xiaomei, matka z města Chengdu. „Moje dítě se v tomto školním roce naučilo převzít iniciativu a dělat některé domácí práce. Myslím, že praktické dovednosti jsou pro každé dítě nezbytné.“

„Myslím, že vaření je nezbytná dovednost, kterou se musí naučit každý,“ řekl během rozhovoru student sedmého ročníku ve městě Hangzhou, který si vybral hodiny vaření. „Je mnoho lidí, kteří většinou jedí jídlo objednané z restaurací. My se teď můžeme zkusit naučit vařit,“ řekl další student ze stejné třídy.

Zavedení takových hodin vyvolalo mnoho online diskuzí a debat. Zatímco někteří reformu podpořili, jiní pochybují, zda tato výuka nezvýší tlak na rodiče, aby pomáhali s výukou dětí doma.

„Požadovat po studentech, aby vařili doma, se nedoporučuje, protože by to mohlo představovat další zátěž pro rodiče,“ napsal jeden uživatel internetu. Někteří lidé uvedli, že ne každá škola má požadované vybavení, a proto se studenti budou muset učit tyto dovednosti doma.

Hodiny dovedností pro život nebyly zahrnuty do přijímací zkoušky na střední nebo vysokou školu, což je podporováno mnoha lidmi. „Zkoušky nejsou cílem, cílem učení je rozvoj životních dovedností studentů.“

Tento krok představuje poslední pokus vlády poskytnout studentům lepší a obsáhlejší vzdělání.